Egy túlsúlyos ember szervezete is éhezhet

Szerző: Clinexpert Gyógycentrum + Olvasási idő: 5-10 perc

Az elhízás ma már népbetegség. Európában a népesség több mint 50 százaléka legalább túlsúlyos és több mint 20 százaléka elhízott. Magyarországon szintén egyre rosszabb a helyzet: az elhízottak aránya Európában hazánkban a legmagasabb, globálisan pedig az USA, Mexikó és Új-Zéland után a negyedik helyen állunk. A kérdéssel leginkább a dietetikusok foglalkoznak, de meg kell ismerni ennek a szakorvosi oldalát is, a gasztroenterológus az, aki nemcsak a bevitt ételeket nézi, hanem azok hasznosulását is a testünkben. Dr. Heringh Zsanett mutatja be egy teljesen más megközelítését a problémának. 

A világszervezet adatai szerint a felnőtt magyar lakosság immár 30 százaléka elhízott, a túlsúlyosak aránya pedig – az elhízottakkal együtt – ennek duplája. A gyermekek körében sem jó a helyzet, hiszen 3 éves kor felett az életkorral párhuzamosan nő a túlsúlyosak, elhízottak aránya. Ez azt jelenti, hogy miközben a teljes gyermekkorú populációban minden negyedik-ötödik érintett, addig a 15-16 éves lányok között már a 30 százalékot közelíti a súlytöbblettel rendelkezők aránya. Az életkor előrehaladtával történő súlygyarapodás felnőttkorban sem áll meg, hiszen míg a 18-34 évesek harmada túlsúlyos vagy elhízott, addig a 65 évesnél idősebbek között már 10 emberből 8-at érint ez a probléma. A helyzet valóban már-már drámai és ezen nem segítenek az ’All you can eat’- az étkezésekbe egyre inkább beépülő jelensége. Legyenek azok a gyorséttermi láncok kínálatai, vagy az éttermek mohóságra sarkalló kínálatai. Egyik sem jó. Ismerjük meg, mivel mit teszünk testünkkel, szervezetünkkel!

„Ismerős mondat, hogy ’már csak a szemünk kívánja’, de még ezen kívül is nagyon is megmagyarázható jelenség, hogy többet eszünk, mint amennyire a szervezetünknek szüksége van. Itt egyrészt a falásra és töménytelen étel bevitelére csábító kínálatnak, illetve egy egyszerű biológiai jelenségnek is szerepe van. Tudniillik az agyba 15 perc késéssel jut el az az információ, hogy ’köszönöm, elég’. Vagyis alapszabály, hogy sohase lakjunk jól. Nyilván az idő az, ami sokaknak kényszer, hogy gyorsan tudják le az étkezést, de sem a gyors evéssel, sem a válogatás nélkül fogyasztott ételekkel nem teszünk jót a testünknek. Hagyjuk abba az étkezést, mielőtt még a jóllakottság érzése megjön, együnk kevesebbet és az ételt rágjuk meg alaposan”—ad előljáróban tanácsot dr. Heringh Zsanett gasztroenterológus. „Ha gyorsan és szinte rágás nélkül lapátoljuk be az ételt, az a nyálenzimek előemésztése nélkül, a vékonybél számára egyáltalán nem kész állapotban érkezik. Ez azonnal vércukorszint emelkedést okoz, ami inzulinkiáramlást vált ki, így a szervezetbe gyorsan elraktározza az emésztést nem igénylő, viszont nem is jó dolgokat. Viszi be a cukrot a zsírba, izomba, májba. Ez kicsit olyan, mint a libatömés. Nagyon gyorsan megnő minden, főleg a máj, ott rakódik le a sok fölösleges zsír és cukor, ami egy rendkívül káros állapot. Miközben a szervezet hiányt szenved nagyon fontos ásványi anyagokból, vitaminokból, hiszen azokat nem volt idő hasznosítani. Rengeteg ételt elfogyasztva is lehet éhezni. A tápanyaghiány, amit a szervezet számára értéktelen ételek fogyasztása okoz, alultápláltsággal jár, a kövérség mellett. Sokan azt hiszik és még azt is tanácsolják, hogy pusztán kalóriát kell megvonni, mert a fogyás titka a fogyókúra, azaz az időszakos koplalás. Ez azonban igen veszélyes, ugyanis a kövérség és a vele járó problémák egyik fő oka éppen a rossz tápanyagbevitel. Ha pusztán a mennyiséget csökkentjük, azzal csak súlyosbítjuk a rosszul tápláltságot. Így a koplalással járó diéta még nagyobb elhízást okozhat. A rosszul táplált emberek a legtöbbször elhíznak, ha később megfelelő mennyiségű ételhez vagy kalóriához jutnak. Ha a fogyókúra elég kárt okoz, akkor az elhízás még súlyosabbá és fékezhetetlenebbé válik. Természetesen igaz, hogy a fogyáshoz kalóriadeficitre van szükség, de ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy aprócska adagokat kell ennünk napjában sokszor. Ez sokkal inkább azt jelenti, hogy ha javítjuk az ételek minőségét, akkor az éhezésmentes kalóriadeficit önmagától bekövetkezik. Persze jó, ha többször eszünk és keveset, de nem mindegy, hogy mit. Ugyan azt mondjuk, hogy rossz étel nincs, viszont az már igaz, hogy a cukor, a fölösleges zsír nem jó”—figyelmeztet a szakember.

És mik a tanácsai?
1. Első és legfontosabb szabály: mindig reggelizzünk, ideális esetben még otthon, indulás előtt!
2. Együnk többször naponta, és egyszerre ne lakjunk jól!
3. Minden étkezés tartalmazzon rostokat: gyümölcsöt, zöldséget vagy teljes kiőrlésű gabonát!
4. Figyeljünk a megfelelő folyadék bevitelre! A szükséges folyadék igény a testfelülettel arányosan nő!
5. Törekedjünk a vegyes táplálkozásra: azaz az étkezés tartalmazzon jó minőségű fehérjét (sovány húst, halat, tojást, túrót, növényi fehérje forrást), összetett szénhidrátot (egyszerű cukrok helyett), és esszenciális zsírsavakat (magvak, halak, rákok)! 

Ne várj, foglalj időpontot most

Egy előre lefoglalt időpontban …
;

Ajánlott cikkek